Alles is er al - Reisverslag uit Rome, Italië van Frank Mannens - WaarBenJij.nu Alles is er al - Reisverslag uit Rome, Italië van Frank Mannens - WaarBenJij.nu

Alles is er al

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

17 Augustus 2011 | Italië, Rome

Gister schreef ik dat met vertrouwen alles goed komt. Dat heeft me nog lang bezig gehouden. Het is waar, maar niet volledig. Vertrouwen komt uit het gevoel dat het al goed is, dat het goed was en dat het goed zal zijn. En "goed" is dan eigenlijk een woord dat niet past. Want het lijkt onderscheid te maken tussen goed en fout. Goed en fout zijn er natuurlijk, maar zijn verschillend op verschillende niveau 's.  Vertrouwen, hoop, geloof, liefde zijn begrippen die dicht bij elkaar liggen en allemaal naar die eenheid wijzen, die eenheid waar alles al is, die eenheid van paradoxen, waar vol-ledigheid erop wijst dat "goed" zowel goed als fout is. De natuur is zowel barmhartig en tegelijk geeft hij alles wat we nodig hebben. Geboorte en dood zijn twee kanten van dezelfde medaille. Liefde en lijden horen bij elkaar. Het hart openen heeft twee kanten. 

"En hoe zit het dan met angst?", zo vroeg ik me af. Angst komt vanuit de overlevingsdrift, vanuit de vorm, vanuit de energie, de materie. Waar vertrouwen met de geest te maken heeft, daar heeft angst met de aarde te maken. Beide zijn nodig. Beide komen bij elkaar in het midden, in het hart. De geest wil zich verwezenlijken, de vorm wil zich ontwikkelen. Het hart kan die twee combineren. 

Waarom loop ik naar Rome?  Omdat juist in zo'n simpele activiteit geest en lichaam eenheid worden, en juist hierin wordt het duidelijk waar ze dat nog niet zijn. Het heeft zowel iets heel lichamelijke, zo laten vooral mijn voeten weten, en ook iets heel geestelijks. En hoe is dat zo gekomen? Vanuit een droom, vanuit een wens, vanuit het hart. Steeds weer ik erop uit dat het hart de paradoxen tussen geest en vorm doorziet. 

Ik stel me af en toe voor dat ik weer terug ben op school en dat Diederik me dan vraagt: "en Frank, wat heb je nu geleerd?". Tsja, weet ik veel. Vooral de ene voet voor de andere blijven zetten. Of het nu aangenaam is of pijnlijk. Vooral blijven leven, blijven ademen, blijven kijken, blijven liefhebben. 

Pace e bene

  • 17 Augustus 2011 - 15:24

    Caren:

    Weer even reageren, anders krijg ik op mijn kop van mijn broer ha, ha. Ik lees toch dat hij blijft liefhebben en daar heb ik alle vertrouwen in.
    (enne even terugkomend op het bankje.. Ik neem voor Anthony wel wat appelflappen mee dat breekt het ijs een beetje voor de keuvelaars, dan kan ie daarna gaan bouwen.)

  • 18 Augustus 2011 - 13:16

    Pushpa:

    blijven gaan...

  • 18 Augustus 2011 - 18:41

    Loes:

    Papa, hoe leuk ik het ook vind om je blog te lezen en hoe fijn ik het vind dat de tijd voor jezelf neemt, kun je dat niet hier in NL doen? Ik mis je en vind het helemaal niet leuk dat je zo ver bent! Met wie moet ik nou bellen voordat ik naar werk ga? Mijn ochtenden zijn niet zo gezellig zo ;) We mailen snel, xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Rome

Pace e bene

Recente Reisverslagen:

07 September 2011

Voltooiing

29 Augustus 2011

Aankomen

28 Augustus 2011

Het eind in zicht

27 Augustus 2011

Zien

26 Augustus 2011

Dankbaarheid
Frank

Actief sinds 16 Juli 2011
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 44285

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 30 April 2015

Santiago deel 2

11 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Santiago deel 1

18 Juli 2011 - 10 September 2011

Rome

Landen bezocht: