Wijsheid - Reisverslag uit Stroncone, Italië van Frank Mannens - WaarBenJij.nu Wijsheid - Reisverslag uit Stroncone, Italië van Frank Mannens - WaarBenJij.nu

Wijsheid

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

22 Augustus 2011 | Italië, Stroncone

Er kwam een leerling bij een zen meester en vroeg aan de meester: wat moet ik doen om verlicht te worden? De meester vroeg: wat heb je net gedaan? De leerling antwoordde dat hij net gegeten had. De meester zei: dan moet je nu de afwas gaan doen. 

Vroeger op de go-club kwam het nog wel eens voor dat we zaten te piekeren over een zet op het bord en dat we niet konden kiezen. We mompelden dan vaak: wat is wijsheid? Het standaard antwoord dat de tegenstander dan gaf: op tijd naar de wc gaan. 

Sinds vandaag kan ik een derde variant toevoegen: als je lang in de bergen loopt met een rugzak op in de warmte in precies passende schoenen, knip dan op tijd je nagels. Dat bleek de oorzaak van mijn pijn aan de voeten te zijn. Ik had ze sinds een week of 4 a 5 niet geknipt. Om te voorkomen dat ik voortdurend met mijn nagels tegen de voorkant van mijn schoen drukte, zeker bergaf, kromden mijn voeten zich iets. Dat was zo minimaal dat ik het niet echt in de gaten had. Maar na een uur of 3 gaf dat aan alle kanten spanning in mijn voeten. Gister geknipt en vandaag liep ik weer als een kieviet. 
Overigens was het bijzonder warm gister, ik hoorde dat het 39 graden was in het dal, dat hielp niet voor die voeten om dan een paar uur zonder schaduw op het asfalt te lopen. 7 liter water gedronken. 

Vandaag nog veel nagedacht over klagen. Gister noemde ik 3 varianten van klagen, eigenlijk kun je daar de 3 nivo's wel in herkennen. Het jammerklagen als uiting van verdriet of pijn komt volgens mij vanuit een overlevingsrespons, het verlicht de pijn in zekere zin, het is accepteren en overgeven aan hier en nu. Niks mis mee, denk ik. 

Wat ik gister het zeurend klagen noemde zit op het nivo van de tegenstellingen. Vaak zit er projectie bij: dat rotboek vertelt niet de goede weg, die zon is heet, die schoenen knellen. Het is een soort identificatie met klagen, het wordt ook zelfbeklag en het ontloopt de eigen verantwoordelijkheid: ik heb er zelf voor gekozen om hier te lopen, ik hoef het boek niet te volgen, ik had eerder kunnen opstaan, ik had mijn teennagels kunnen knippen. Het is hier op dit nivo waar ik het moeilijk vind worden. Als je een keuze hebt, is het waarschijnlijk goed om hier voorzichtig te zijn met klagen. Aan de andere kant kan het soms ook gewoon nodig zijn om troost of aandacht te krijgen. 

Het derde nivo waar ik gister het voorbeeld gaf van een klacht uiten om iets te verbeteren lijkt me een voorbeeld van transpersoonlijk. Het gaat er dan niet per se meer om dat je eigen persoon erop vooruit gaat, maar dat de situatie, de omgeving of de wereld erop vooruit gaan. Lijkt me niks mis mee.

En zoals gezegd, de scheiding tussen de verschillende nivo's is niet altijd duidelijk. Het loopt in elkaar over. 

Waar ik gister niks over gezegd heb is de ontvanger van de klacht, degene die luistert. Ook daar kan de klacht op drie nivo's ontvangen worden. 

Op het subpersoonlijk nivo worden de eigen "primitieve" reakties aangesproken: irritatie of verdriet omdat er een klager bij je op de stoep staat, omdat dat juist jou weer moet overkomen. 

Op persoonlijk nivo krijg je reactie van herkenning of juist afzetten. Daar gaan de projecties en identificaties van de ontvanger een rol spelen. Als klager heb je dan niet het gevoel gehoord te worden. 

Op transpersoonlijk nivo gebeurt er wat anders denk ik, dan wordt de pijn van de klacht in welwillendheid en liefde ontvangen. Ik had er geen enkele moeite mee om aan Dineke over mijn pijn te sms-en omdat ik wist dat ze het niet leuk zou vinden om te horen, maar het toch graag wil horen omdat ze wil weten waar ik zit. Blijkbaar twijfelde ik eraan of dat zo zou zijn voor alle lezers van de blog. 

Al met al heb je denk ik niet in de hand of een waarheid aangenaam gehoord wordt. Dat hangt van de ontvanger af. Neemt niet weg dat er vele momenten zijn waarop je kunt kiezen of je iets wel vertelt of niet. En in die keuze kun je rekening houden met de ander. 

Oh. Voor ik afsluit, heb ik nog iets te klagen. Ik heb een slaapplaats met zwembad. Nou moet ik wel gaan zwemmen in dit warme weer om mijn geld er maximaal uit te halen. Verschrikkelijk, wat is het afzien. 

Pace e bene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Stroncone

Rome

Pace e bene

Recente Reisverslagen:

07 September 2011

Voltooiing

29 Augustus 2011

Aankomen

28 Augustus 2011

Het eind in zicht

27 Augustus 2011

Zien

26 Augustus 2011

Dankbaarheid
Frank

Actief sinds 16 Juli 2011
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 44399

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 30 April 2015

Santiago deel 2

11 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Santiago deel 1

18 Juli 2011 - 10 September 2011

Rome

Landen bezocht: