Plezier - Reisverslag uit Retie, België van Frank Mannens - WaarBenJij.nu Plezier - Reisverslag uit Retie, België van Frank Mannens - WaarBenJij.nu

Plezier

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

17 Juli 2014 | België, Retie

Vanmorgen uit Vessem vertrokken na een korte meditatie in de huiskapel. Een prettig begin. Het plan was naar de abdij in Postel te lopen, 24 km, een pittig eindje voor ons. Ik had gebeld, maar de gastenverblijven zaten vol. Ik had er niet bij verteld dat we pelgrims waren, dus we waren van plan aan te kloppen als pelgrims en hoopten dan alsnog ergens een slaapplek te krijgen in een zaal of waar dan ook. Het idee was dat Dineke het woord zou doen. Als collega's onder elkaar heeft zij toch een directer lijntje met God. Daar aangekomen bleek de gastenbroeder onvermurwbaar: vol is vol. We kregen wel weer een prachtige stempel mee.

Dus moesten we nog 4 km verder naar het dichstbijzijnde hotel. 28,5 km in totaal gelopen. Onze benen waren goed stijf. We sliepen op de 2e verdieping. Dat is dan nog een soort test, om te kijken hoe soepel je die trappen oploopt met je rugzak op. We waren trots op onszelf.

Onderweg gebeuren er allerlei kleine dingetjes. Dineke zei op een gegeven moment dat ze die dingetjes s'avonds allemaal vergeten was terwijl ze ze wilde opschrijven. Ik deed de suggestie om ze in de iPhone in te spreken. het was een typische mannelijke oplossingsgerichte opmerking. Maar in dit geval werkte het goed. Ze had een nieuw speeltje ontdekt. De hele dag door sprak ze van alles in. "Koeien zijn zen". Ik zag een kerk, en zei "dat biedt perspectief". Zij spreekt in: "kerk in zicht. Dat biedt perspectief. Niet voor de heer, maar voor de koffie." Onderweg lopen we op een grindpad met een fietspad ernaast. Er komt een auto over het grindpad waar wij lopen. Even later passeren ons twee fietsers, die naar ons roepen "wat maken jullie veel stof". Oude liedjes over woestijnen die bloeien als rozen worden ingezongen. De geur van lavendel kan helaas niet vastgelegd worden op de iPhone. Maar door het uitgebreid te omschrijven als een verhaal, ruik je de fris gewassen handdoeken in de badkamer al.

S'avonds hebben we hier heerlijk gezeten op het terras tot vrij laat in de avond (met Westmalle). We werden aangesproken door een ander stel die vonden dat we zo'n plezier samen hadden. En daar hadden ze gelijk in.

Bon camino

• 17 Juli 2014 - 17:14

Jacobien:

Hahaha!

Heel leuk! Hebben jullie vakantie ofzo? Volgens mij hoor ik genieten en ontspanning en gezelligheid. Ik ben ook heel benieuwd naar die opnames. Leuk idee :p

Xxx

• 17 Juli 2014 - 22:15

Caren:

Koeien, kerk, stof en lavendelgeur. Korte samenvatting waar je heel gelukkig van kan worden. Leuk die kleine dingen in het leven. Oh en de Westmalle niet te vergeten
    Veel plezier morgen